بهترین کوچ ها در دنیا آنهایی هستند که توانایی ایجاد تحول در زندگی افراد را دارا باشند. در هر حرفه، رشته یا هرموضوعی، یک کوچ قادر است افراد را به سطح بالاتری از عملکرد برساند.

تلاشهای یک کوچ خوب عموما مورد توجه قرار نمی گیرد، اما هر کوچ خوبی به ابزارهای  کوچینگ مناسبی مسلح است. برای کسانی که توسط این قهرمانان به ظاهر نامرئی هدایت می شوند، این ابزار می تواند بسیار ارزشمند  و پر اهمیت باشد.

قبل از اینکه به این ابزار بپردازیم ، لحظه ای درنگ کنیم و چند سوال مهم را پاسخ بدهیم:

کوچینگ خوب چیست؟

امروز میخواهم در مورد آنچه  که باعث ساختن یک کوچ خوب می شود صحبت کنم. سوالاتی که ممکن است در این زمینه داشته باشید عبارتند از :

  • آیا من شخص مناسبی برای اینکه به دیگران بگویم چطور زندگی کنند هستم؟
  • آیا من میتوانم به مراجعینم کمک کنند بهتر زندگی کنند؟
  • آیا توصیه های من برای مراجع ارزشمند است؟

پاسخ همه سوالات بالا به هم وابسته اند. قبل از هر موردی شما به این نکته توجه کنید که کوچینگ مشاوره ،تراپی، منتورینگ یا آموزش نیست، بلکه کوچینگ خوب کمک به اشخاص است، برای حرکت از جایی که هستند به جایی که می خواهند.

یک کوچ خوب، کوچی است که موارد بالا را بداند و در ارتباط نزدیک با مراجعانش، آنها را قادر سازد تجزیه تحلیل شخصی داشته باشند و مسیر خودشان را پیدا کنند .

با استفاده از ابزارها و بستر مناسب، حتی مربیان تازه کار می توانند به ارتقا سطح زندگی مراجعان کمک شایانی کنند.

در ادامه چند ابزار موثر کوچینگ معرفی شده است:

1- چرخ زندگی

در پروسه کوچینگ، چرخ زندگی ابزار بسیار ارزشمند و شخصی مربوط به مراجع است. این ابزار به شکلی طراحی شده است که به مراجع کمک کند تا دریابد از کدام حوزه های زندگی خود راضی می باشد و در کدام حوزه ها نیاز به تمرکز و بهبود دارد.

مرحله 1: از مراجع خود بخواهید تا این هشت حوزه را در زندگی خود بررسی نماید:

  • سلامتی
  • دوستان و خانواده
  • رشد شخصی
  • تفریح و سرگرمی
  • محیط خانه
  • مسیر شغلی
  • پول
  • معنویت

از آنها بخواهید به طور مختصر به هر کدام از این حوزه ها فکر کند و از دید خودشان با استانداردها مقایسه کنند.

مرحله 2: در هر بخش یک خط بکشد، مرکز چرخ کمترین سطح رضایتمندی است (عدد صفر) و لبه های آن بیشترین سطح رضایتمندی را نشان می دهد (عدد 10). از مراجع خود بخواهید بین صفر تا 10 یک امتیاز بدهد و یک نقطه رسم کند. سپس این نقطه ها را به هم وصل کند، چیزی شبیه تار عنکبوت به دست می آید .در نتیجه این ابزار یک نمای تصویری از سطح رضایتمندی مراجع به دست می آید. ابزار خام چرخ زندگی را می توانید از اینترنت به دست آورید و در اختیار مراجعین قرار دهید.

2- یک روز ایده آل

در دوران کودکی، ما در رویایی ترین حالت زندگی خود هستیم. با این حال هر چقدر بزرگتر می شویم از رویاهای خود فاصله می گیریم. پاسخ به این سوال که “در آینده به چه چیز می خواهی برسی؟” مراجع  را به رویاهای خود برمی گرداند.

هدف از این ابزار این است که به مراجع خود کمک کنید که یک روز ایده آل خود را از ابتدا تا انتها تجسم کند. از این تمرین برای کاوش عمیق ،تجسم و توصیف یک روز کامل کمک بگیرید.

با این کار شما به مراجع خود کمک می کنید به نقاطی که نیاز است برگردد و مواردی که فراموش کرده است را دوباره پیدا کند. وقتی نقشه یک روز عالی را پیدا کند به او کمک می کنید برنامه های اجرایی برای آن مشخص کند.

3- ژورنال نویسی

به دنبال هر تغییری چه کوچک و چه بزرگ، خوداندیشی و تفکر به دست می آید. یک روش بدیع در کوچینگ، دادن ژورنال به مراجعین برای ثبت وقایع است. وقتی شما برای مراجعتان تلاش می کنید، او هم به تلاش بیشتر و انجام اقدامات مشخص شده تشویق می گردد.

جهت شروع، با حروف اختصاصی JOURNAL برای مراجع خود ارزش ایجاد کنید.

J  (JUDGEMENT FREE)

ژورنال نویسی: از مراجع خود بخواهید که آزادانه بنویسد، این یک ژورنال شخصی، محرمانه و فضای امنی برای بیان افکار و احساساتش می باشد.

(OBSERVATION)  O

مشاهده گری: از مراجع خود بخواهید مواردی که برایش اتفاق می افتد را بنویسد و مدت زمانی را برای تفکر و تفسیر اتفاقات در نظر بگیرد.

U  (UNDERSTSNDING)

درک: از مراجع خود بخواهید نحوه درک حوادثی را که برایش اتفاق می افتد را یادداشت کند. وقتی آنها درک کنند که چگونه چیزی را مشاهده می کنند، ممکن است بتوانند درک کنند که چرا چنین چیزی را مشاهده می کنند.

R  (REVELATION)

مکاشفه: روند روزنامه نگاری و مستند سازی اغلب می تواند خواسته ها، آرزوها و افکار زیربنایی را آشکارنماید، که می تواند به وضعیت کلی مراجع شما گره بخورد و این بینش ارزشمندی هم برای مراجع  و هم برای کوچ است.

N  (NEED ASSESMENT)

نیازسنجی: انجام نگارش می تواند به مراجع شما کمک کند تا توجه خود را به مشکلات و راه حل های بالقوه زندگی خود جلب کند. نوشتن عموما باعث سادگی و شفافیت  امور می شود.

A  (AWARENESS)

آگاهی: مستند سازی تجربیات و افکار می تواند به مراجع کمک کند تا درک و آگاهی بیشتری از محیط اطراف خود پیدا کند.

L  (LIFE)  

اثرات درمانی و تراپی در وقایع نگاری کاملا شناخته شده است. برای مبتدیان، مکانیسم بسیار خوبی برای کمک به مراجعان برای کاهش میزان استرس است. با کمک به مراجعان خود در زمینه روزنامه نگاری، به سلامت عمومی آنها نیز کمک می کنید.

با این کار شما مراجع را مسئول  نوشتارش می دانید و از طریق این وقایع نگاری، اورا قادر می سازید تا پیشرفت خود را کنترل کند. همچنین ژورنالینگ به مراجع شما این امکان را می دهد که عادت به یادداشت برداری و تجزیه و تحلیل موقعیت ها را داشته باشد.

 

از مراجع خود سوال کنید که آیا روزنامه نگاری باعث ایجاد فکر ، آگاهی و هوشیاری بیشتری شده است و اگر چنین است پیشرفت چگونه بوده است؟

4- سنگ های بزرگ

تمرین سنگ های بزرگ یک تمرین خارق العاده است که به مراجع شما کمک می کند جنبه های مختلف زندگی خود را اولویت بندی کند و برخلاف اسمش  تمرین ساده ایی است:

ابزار “Big Rocks” از یک داستان  قدرتمند برگرفته شده است، داستانی که احتمالا از قبل بدانید، داستان در مورد استادی است که در حال سخنرانی برای کلاس خود بود. روی میز او یک کوزه خالی، چند سنگ بزرگ، سنگریزه و یک شیشه شن و ماسه قرار داشت. با پر كردن كوزه با سنگهای بزرگ ، او به كلاس برگشت و پرسید كه آیا كوزه پر است؟

وقتی کلاس پاسخ “بله” را داد، او سنگریزه ها را در کوزه ریخت، که در میان سنگ های بزرگتر جا شدند. او بار دیگر پرسید که آیا کوزه پر است؟ و هنگامی که دانشجویان دوباره با بله پاسخ دادند ، فضای کوچک بین سنگها و سنگریزه ها را با شن پر کرد.

این داستان به عنوان یک استعاره در زندگی ما عمل می کند. سنگها بزرگترین و مهمترین قسمتهای زندگی هستند که اغلب به دلیل کارهای روزمره که وقت ما را می گیرند (سنگریزه ها، شن و ماسه) فراموش می شوند.

این تمرین پنج مرحله دارد:

  • مرحله 1: از مراجع خود بخواهید مواردی که بیشترین زمان را صرف  آنها می کند شناسایی کند.
  • مرحله 2: از مراجع خود بخواهید یکی از مواردی که بیشتر وقت او را می گیرد را شناسایی کند.
  • مرحله 3: از مراجع خود بپرسید که برای بهبود کیفیت زندگی، باید چه تغییراتی ایجاد شود.
  • مرحله 4: از مراجع خود بخواهید 3 اولویت اصلی خود را در زندگی شناسایی کند.
  • مرحله 5: از مراجع خود بخواهید مهمترین اولویت زندگی خود را در لحظه فعلی شناسایی کند.

پس از انجام این کار، از مراجع خود بخواهید که سنگ های بزرگ، سنگریزه ها و شن و ماسه را برچسب گذاری کند. با این کار مراجع می تواند مهمترین اولویت های خود، اولویت های کم اهمیت و اولویت های کم اهمیت تر خود را شناسایی کند. این مورد می تواند به شما و مراجع کمک کند تا مهمترین مواردی که باید قبل از سنگریزه ها و شن و ماسه مراقبت شوند، را بیان کنید.

5- حوزه های نفوذ:

این ابزار می تواند به مراجع کمک کند زمینه هایی که در زندگی خود کنترل دارد و زمینه هایی را که می تواند فعالانه بهتر کار کند، را تشخیص دهد.

برای شروع، می توانید از مراجع خود بخواهید که سه دایره متحدالمرکز به نامهای دایره کنترل، دایره نفوذ و دایره خارج از کنترل رسم کند. به دنبال این، وقتی مراجع شما بر روی یک چالش تمرکز می کند، از او بخواهید دایره ها را پر کند.

این ابزار کوچینگ به مراجع کمک می کند تشخیص دهد که کی و کجا زمان و انرژی سرمایه گذاری می کند و در کجا نباید این کار را انجام دهد. من شخصاً تاثیری که این تمرین می تواند داشته باشد را دوست دارم. کاهش نگرانی در مورد شرایطی که در کنترل فرد نیست بسیار عالی عمل می کند. همچنین می تواند به مراجع در پذیرش و رفتار با شرایطی که در حال حاضر برای او به وجود آمده است کمک کند.

6- ابزار کوچینگ SWOT شخصی

احتمالا از مخفف  SWOT با عنوان نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدها آگاه باشید. در دنیای کسب و کار و سازمانها، تجزیه و تحلیل SWOT به یک روش عملیاتی استاندارد تبدیل شده است. با این حال، به عنوان کوچ می توانید همین اصول را در زندگی شخصی مراجع نیز رعایت کنید.

از مراجع خود بخواهید چهار ستون ایجاد کند و در هر ستون مواردی را که به عنوان نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدها می بیند را لیست کند. این ابزار به عنوان یک تمرین درون نگری عالی است که به مراجع کمک می کند کمی بیشتر در مورد استعدادها، مهارت ها و به اصطلاح نقاط ضعف خود درک پیدا کند و به مراجع کمک کند تا زمینه هایی برای بهبود در زندگی  شناسایی کند.

SWOT شخصی می تواند مزایای زیادی داشته باشد، از جمله افزایش اعتماد به نفس، و توانایی عقب نشینی و ارزیابی واقعی خود.

7- متد 3C

به عنوان کوچ، مهم است که دائما در حال یاد گیری باشید. اطمینان حاصل کنید از آنچه در دنیای کوچینگ  اتفاق می افتد، با خبر باشید. گفتگو با سایر کوچ ها و برقراری ارتباط با آنها، با پیشینه مشابه یا متفاوت کمک کند تا در مورد چالش های خود و نحوه کمک آنها به مراجعانشان صحبت کنید. حتی می توانید برای تسهیل بحث ها و سمینارها با این افراد تماس بگیرید. به سایر کوچ ها به دید رقیب نگاه نکنید، بلکه آنها فرصتی برای همکاری هستند.

متد 3C  (Communicate. Collaborate. Create) می تواند در دنیای امروز که بوسیله روحیه جمعی رشد می کند، بسیار مفید باشد.

ابزارهای ارتباطی

به عنوان کوچ، مطمئن شوید که از تکنولوژی برای کمک به مراجعان خود استفاده می کنید. اسکایپ، گوگل میت، فیس بوک، واتساپ،… برای گفتگوهای سریع نسبت به ایمیل های طولانی مناسب تر هستند. همچنین به شما اجازه می دهند تعامل شما با مراجعان بسیار مختصر و شخصی باشد.

 

این هفت ابزاری هستند که می توانند به شما کمک کنند تا حرفه کوچینگ خود را در سطح بالایی قرار دهید. به خاطر داشته باشید که متدهای خاص خود را برای بهینه کردن متد کوچینگ خودتان به این ابزارها اضافه کنید.

مترجم: رضوان جابری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.